Is een sauna gezond?

Is een sauna gezond?

Tegenwoordig zie je bij steeds meer fitnesscentra een sauna waar je gebruik van mag maken. Hierdoor raken steeds meer mensen in aanraking met de sauna en het fijne en ontspannende gevoel die dit kan geven. Omdat steeds meer mensen dit relaxte gevoel ervaren zijn er ook steeds meer mensen die een dagje naar de sauna gaan of er eentje voor thuis aanschaffen. In dit artikel zullen we bekijken in hoeverre een regelmatig bezoekje aan de sauna gezond is.

Wat is een sauna?

In sauna’s heb je een droge hitte die kan doorgaan zo, 90 Celsius graden bedraagt. Door deze extreme hitte gaat het lichaam zweten. Een gebruikelijke manier om deze hitte te maken is het verhitten van stenen op een stoof. De luchtvochtigheid in een sauna is erg laag. Door wat water over de stenen te gooien wordt stoom gecreëerd waarmee tevens de warmte beter wordt gevoeld.

De sauna is een Finse uitvinding die al honderden jaren oud is. De Scandinaviërs gebruiken de sauna om zich te wassen, ter ontspanning en voor het bevorderen van gewichtsverlies. Er zijn in Finland 2 miljoen sauna’s op een bevolking van slechts 5 miljoen mensen. In Finland gaat men als kind al gebruik maken van de sauna.

Door de warmte van een sauna stijgt te temperatuur van de huid en versneld de hartslag. Tevens wordt het bloed iets dunner en in combinatie met de verhoogde hartslag komt het bloed beter in de bloedvaten en in de huid. Sauna’s zijn dan ook goed voor de bevordering van de bloedcirculatie.

Vermindering van pijn

Omdat de bloedvaten zich in de sauna verwijden en ontspannen komt het bloed beter in alle bloedvaten. Deze verhoogde bloedtoevoer neemt spanningen in de spieren weg. Dit helpt bij pijnklachten aan de spieren verminderen. De verbeterde bloedcirculatie zorgt ervoor dat de afvalstoffen beter uit de spieren afgevoerd kunnen worden.

De verbeterde bloedcirculatie helpt ook om pijnlijke gewrichten te verminderen omdat deze zich ook beter kunnen ontspannen. Door deze effecten staat de sauna erom bekend om bij chronische pijn voor verlichting te zorgen. Uit onderzoeken bleek dat mensen met  reumatoïde artritis en spondylitis ankylopoetica de pijn, stijfheid en vermoeidheid dankzijn regelmatige saunabezoeken minder werd. Het heilzame effect van de saunabezoeken is voor mensen met deze aandoeningen pas na een aantal weken merkbaar. Hierbij moet opgemerkt worden dat niet iedereen een verlichting van deze pijnklachten ervaart.

Ontspanning

In deze tijden van stress en haast is het belangrijk dat we momenten hebben waarop we ons kunnen ontspannen. Het sympathisch zenuwstelsel wordt actief door de verbeterde bloedcirculatie in de sauna. Dit zorgt er tevens voor dat de endocriene klieren actiever worden. Als reactie wordt het lichaam minder ontvankelijk voor pijnsignalen. Tevens voel je je meer alert en opgetogen.

Door de warmte en de verbeterde bloedcirculatie kunnen de spieren zich goed ontspannen. Doordat de spieren in het gezicht en de nek zich beter kunnen ontspannen krijg je het gevoel ontspannen te zijn. Het ontspannende effect is één van de meest heilzame werkingen van de sauna. Sommige mensen mediteren in de sauna om een maximaal effect te bereiken. Dit helpt om alles op een rijtje te zetten en dit werkt zelfs preventief bij het voorkomen van psychische aandoeningen zoals depressiviteit.

Detox effect

Er wordt vaak een detox effect aan de sauna toegeschreven. Met detox wordt het ontgiften van het lichaam bedoeld. Het zweten in de sauna zou het afvoeren van afvalstoffen in het lichaam moeten bevorderen. Het is echter nooit bewezen dat het lichaam zich van afvalstoffen in het lichaam ontdoet door te zweten. In principe worden afvalstoffen via de lever en de nieren afgevoerd uit het lichaam en niet via zweet.

Omdat de lever en de nieren vocht nodig hebben om goed te functioneren is het belangrijk dat het verloren vocht goed wordt aangevuld na een bezoekje aan de sauna.

Gewichtsverlies

Van de sauna wordt ook vaak gezegd dat dit goed is om af te vallen. Het is zondermeer waar dat de weegschaal na een bezoekje aan de sauna minder aangeeft. Dit is echter toe te schrijven aan het verlies van vocht (in de vorm van zweet) maar niet door het verlies van vet. Omdat het lichaam door de verhoogde hartslag iets meer calorieën zal verbranden dan normaal is er wel sprake van een licht gunstig effect als je af wilt vallen. Dit is echter minimaal en verwacht er geen wonderen van. Voor gewichtsverlies is een aanpassing van het dieet en meer beweging nodig.

Wanneer je beter niet naar de sauna kunt gaan

Een sauna geeft een behoorlijke (goede) stress op het lichaam. De hartslag en lichaamstemperatuur gaan omhoog. Het advies voor mensen met hart- en vaatziekten is om geen sauna te gebruiken, tenzij hiervoor toestemming is verkregen van de arts.

Doorgaans zit je zo’n 10 minuten in de sauna waarna je het lichaam weer afkoel met een koude douche. Dit om oververhitting en uitdroging te voorkomen. Voor mensen met epilepsie kan een sauna bezoek gevaarlijk zijn omdat zij, bij een aanval, niet tijdig de sauna kunnen verlaten om afkoeling te zoeken. Er bestaat ook het risico dat de sauna een aanval uitlokt.

Vanwege de droge lucht in een sauna is dit niet aan te raden voor mensen met astma, zij zouden een stoombad kunnen proberen. Door de stoom is dit zachter voor de luchtwegen.

Voor mensen die onder invloed, van drank of drugs, zijn wordt de sauna afgeraden.

Gebruik een sauna vooral met het doel je te ontspannen en zorg altijd voor voldoende hydratatie.

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef jouw mening over deze sauna:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *